Monday, July 4, 2011

#0005 Part Time job

Sepanjang 1-3 Julai 2011 aku ada buat kerja sambilan semasa BN Youth Job Fair '11 kat IKM Sungai Petani, Kedah sebagai penjual air~


First day aku menjual, x berapa laku cause lokasi x strategik (tersembunyi kat pondok jaga) plus terdapat persaingan ngan penjual air kat luar IKM yang lebih banyak variety air minuman huhu.


Second day aku pindah stall aku betul2 kat depan khemah job fair tu, walaupun terpaksa berpanas sket tapi memag berbaloi coz jualan memang laju ^^. Lagipun aku tukar strategi ngan turunkan sket harga to give competitive advantage to my products compared to my rival. Before this, harga drinking water aku letak RM 1, can drinks beside coke RM 1.60, n coke RM 1.80. Aku selaraskan balik harga drinking water RM 0.80 n all can drinks RM 1.60.




Third and the last day, jualan x berapa laju coz hujan, aku bukak stall pun lambat bajet nak tgu hujan redup last2 sama je huu~ anyway jualan untuk the third day still better than the first day. Modal dapat cover balik ngan sikit untung daripada jualan air minuman tu. Banyak jugak la air yang x habis jual but since modal dah dapat balik, air yang lebih anggap air yang dapat free jela buat hidang tetamu yang datang rumah.


Anyway aku boleh conclude kat sini beberapa faktor yang mempengaruhi jualan:
- Location of the stall (kena strategik, orang senang nampak)
- Weather (sells are proportional to the temperature lol)
- Sell less carbonated drinks (orang sekarang dah mula ada kesedaran tentang keburukan minuman gas, so they lagi prefer air macam cincau n soya)
- Barang jualan kene ada competitive advantages (price, variety of choices) if there is business rival

Anyway, pasal job fair, aku ada la masuk kejap tgk apa yang dioffer kat dalam banyak la jawatan kosong untuk kerja kilang and pejabat. Jawatan2 executive cam engineer pun ada gak, aku x de apply apa2 pun coz x habis study lagi (=_=") cuma nak try tengok if there is any internship position offered. Cuma satu jela, aku dah daftar as pemilih coz alang2 kaunter daftar pengundi dah ada kat situ, sebelum ni banyak kali dah nak register tp asyik terlupa.

No comments:

Post a Comment